BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday, February 9, 2012

ADA APA DENGAN BRACES???

huiiii..

waa lamenye tak menepek kat sini. rindu pulak kt blog nih. tibe-tibe muncul nak cakap pasal braces.

actually dah lama nak pakai braces. dari sekolah lagi. tapi silap aku jugak tak mohon awal-awal kat klinik kerajaan. oleh sebab umur dah melebihi 20 tahun, memang tak lah nak buat kat klinik kerajaan kan.

so decision nak buat braces adalah kat klinik swasta yang memakan duit beribu riban. tapi still leh bayar ansuran. (duit ptptn pun tak lepas lagi bayar ada hati nak pakai braces) lalalalala

bila aku dah kemaruk sgt nak pakai, so aku mula buat research pasal braces. chewaahh sampai research tuu. tak bleh bla. kihkih.

kat bawah ni info pasal braces.

cantik. i like

braces atau pendakap gigi atau nama saintifiknya, orthodontic braces or brackets yang digunakan dalam bidang pergigian untuk membantu membentuk semula permukaan gigi yang tidak rata. orthodontic juga adalah cabang pergigian yang mengambil kisah tentang perkembangan muka, rahang dan kegigian. Ia adalah kepakaran yang membuat diagnosis, mencegah dan merawat masalah-masalah susunan gigi dan rahang.

rawatan orthodontic menggunakan aplians pembetulan yang dikenali sebagai pendakap atau braces untuk membawa gigi dan rahang ke kedudukan yang lebih baik.

Gigi aku memang tak susun. berterabur kat belah bawah. gigi taring pun ada sekali. hahaha.
nak pakai braces nih kena bersedia dari segi fizikal dan mental.

Dari segi fizikal, mungkin kelihatan pelik sbb opcoz lah gigi nampak lain dari yang lain, and mungkin mendapat perhatian orang bila kita bercakap tak pun ada yang merenung gigi. haha.

Dari segi mental pulak, kalau pakai braces memang sakit n susah nak makan dalam tempoh seminggu. ada yang sampai sebulan tak dapat makan betul-betul. so memang boleh kurus lah kalau tak makan nasi dalam seminggu sebab susah nak kunyah. boleh makan bubur n makanan lembut jerk. (kalau aku pakai memang x leh nak gemuk lah jawabnye. kuikui.)

kesan pakai braces ni bergantung kat susunan gigi. ada yang cepat dapat kesan n ada yang lambat. so lepas pakai braces kena buat jadual jumpa dgn doktor untuk regular check up. gosok gigi pun kena guna berus gigi yang betul. memang kena jaga betul-betul lah.

yang takut tu kena cabut gigi. maksimum 4 batang. (gila lah. 1 batang pun cuak ni nak kena smpai 4 batang. fuhhh)

rasa macam cuak pulak nak pakai braces. tapi nak betulkan gigi ni kena sanggup lah. duit pun kena sanggup keluarkan. aduyaiii..

ok lah malas nak merepek lagi. cukup la sampai sini. k daaa..





No comments: